Sobota 20.08. 2022 Praha 01:19New York 19:19Londýn 00:19Frankfurt 01:19Moskva 03:19Hong Kong 07:19Tokio 08:19

Ropné společnosti

 

Unipetrol

Unipetrol patří k jedničce ve zpracování ropy a petrochemii vůbec v České republice.

Současně v rámci skupiny Unipetrol PKN Group  je jednou z významných petrochemických společností ve střední a východní Evropě.

Od roku 2005 je součástí PKN Orlen, která patří mezi největší rafinérské a petrochemické skupiny ve střední Evropě. 

Hlavní cíle a poslání skupiny Unipetrol, a. s.

Cílem skupiny Unipetrol je zajištění dlouhodobého a trvaého růstu hodnoty společnosti pro investory a akcionáře.

Vedení společnosti toho dosáhuje především prostřednictvím zaměření na strategické cíle:

  • Zpracování ropy
  • Velkoobchod s ropu
  • Petrochemie - výroba, distribuce, prodej
  • Prodej motorových paliv

Skupina Unipetrol

  • Celková roční kapacita rafinerie činí 5,5 mil. tun ropy s navazující petrochemickou výrobou
  • více jak 300 čerpacích stanic
  • okolo 4 tis. stálých zaměstnanců
Vývoj akcie Unipetrol na Burze cenných papírů Praha 
Graf UNIPETROL

Další ropné společnosti

Shell

BP

Total

Chevron

Royal Dutch Shell

Začátky

Zhruba před 200 lety začal jeden londýnský starožitník dovážet mořské lastury z Dálného Východu jako módní doplněk exotických dekorací. Podnik Marcusa Samuela tak položil základy pro ambiciózní importní-exportní provozovanou později jeho syny, Marcusem Juniorem a Samem. V té době se ropa používala v převážné míře pro svícení a maziva, přičemž tento sektor byl usídlen v Baku v tehdejším Rusku s jeho velkými zásobami vysoce kvalitní ropy se strategickou přírodní přístavní zátokou.

Slovo “Shell” se poprvé objevilo v roce 1891 jakožto ochranná známka pro petrolej, který Marcus Samuel a spol. dodával na Dálný Východ. Malý obchůdek v Londýně se původně zabýval obchodováním se starožitnostmi a orientálními lasturami. V roce 1897 Samuel utvořil společnost s názvem The Shell Transport and Trading Company. Prvním logem v roce 1901 byla mušle. V roce 1904 pak lastura hřebenatky dodala vizuální ztvárnění k obchodní firmě a značce naší společnosti.

Logo

Historický vývoj loga značky shellObchodní firma společnosti byla “Shell” a každý ze Samuleových tankerů přepravujících petrolej na Dálný Východ byl pojmenován po různé mořské škebli. Lastura hřebenatky možná byla převzata z rodinného erbu obchodního společníka pana Grahama, který dovážel Samuelův petrolej do Indie a stal se ředitelem The Shell Transport and Trading Company.

Po poutní cestě do Santiago de Compostela ve Španělsku Grahamova rodina přijala mušli svatého Jakuba. V průběhu let pak postupně docházelo k úpravám tvaru symbolu mušle, která je logem společnosti Shell v souladu s trendy v grafice. Designer Raymond Loewy vytvořil a zavedl současný symbol v roce 1971.

 

Barvy loga

V roce 1915 společnost Shell z Kalifornie poprvé postavila servisní stanice a musela zajistit, aby tyto servisní stanice vyčnívaly z řad konkurence tak, že by se jednoznačně odlišovaly. Pro tento účel byly použity jasné barvy, které by neurazily Kaliforňany: z důvodu silných španělských vazeb tohoto státu se příslušní zástupci rozhodli pro červenou a žlutou barvu.


Aktuální barvy prošly několikaletým vývojem, přičemž nejvýraznější změny dosáhly v roce 1995, kdy byly zavedeny jasné zákaznicky přívětivé barvy červená a žlutá společnosti Shell, aby odstartovaly naši novou maloobchodní vizuální identitu. Lastura hřebenatky zůstává jedním z největších značkových symbolů v 21. století.

Revoluce v přepravě ropy

Nástup spalovacího motoru v roce 1886 vedl k nárůstu poptávky po palivu pro dopravní účely. Bratři Samuelovi však mohli stavět na svých zkušenostech v lodní dopravě a tak si objednali flotilu parníků určených pro přepravu ropy ve velkém.

Tento krok znamenal revoluci v přepravě ropy při příležitosti první plavby jejich prvního tankeru, jímž byla loď Murex. V roce 1892 se Murex stal vůbec prvním tankerem, který projel Suezským průplavem. Společnost těchto bratrů přijala v roce 1897 název Shell Transport and Trading Company. Jako své logo používala mušli.

Jak se ze společnosti stala Royal Dutch Shell

Činnosti společnosti Shell Transport na Východě ve spojení s pátráním po nových zdrojích ropy za účelem snížení závislosti na Rusku přivedly tuto firmu do kontaktů se společností Royal Dutch Petroleum.

V roce 1903 tyto dvě společnosti spojily své síly, aby se chránily proti dominantnímu postavení společnosti Standard Oil. V roce 1907 byla dokončena fúze do skupiny Royal Dutch Shell. Společnost Shell následně změnila své logo na lasturu hřebenatky, které se používá v dnešní době.

Koncem 20. let 20. století se Shell stala přední světovou ropnou společností, když produkovala 11 % surové ropy ve světě a vlastnila 10 % tankerové tonáže. Třicátá léta 20. století pak byla obtížná: došlo k zabavení majetku skupiny v Mexiku a dále byla nucena poskytnout štědré podmínky venezuelské vládě, když znárodnila její ropná ložiska.

Poválečná expanze

Po druhé světové válce spolu s tím, jak mír vedl k prudkému rozvoji používání automobilů, expandovala společnost Shell do Afriky a Jižní Ameriky. Lodní doprava využívala stále větší lodě a lepší hnací systémy. V roce 1947 společnost Shell vyvrtala první komerčně udržitelný ropný vrt mimo pevninu v Mexickém zálivu. V roce 1955 již měla společnost Shell 300 vrtů. V roce 1958 zahájila produkci v Nigérii.

Ropná krize

V roce 1969 převzal v Libyi moc plukovník Kaddáfí, který omezil produkci ropy, a to následně vedlo ke zvýšení cen. Ostatní producenti hrozili, že budou postupovat stejně a Jomkipurská válka v roce 1973 pak vyvolala skutečnou krizi. Během několika týdnů země organizace OPEC zčtyřnásobily cenu ropy a vyhlásily bojkot po dobu dvou měsíců. Vliv na země Západu byl z ekonomického hlediska katastrofický.

Hledání nových zdrojů

Sedmdesátá léta 20. století byla velmi významná pro rozvoj ropných ložisek v Severním moři a Jižní Americe společností Shell - jednalo se o obtížné a nákladné kroky, ale tyto kroky byly ohromně důležité vzhledem ke sníženým dodávkám ze Středního Východu. V roce 1978 společnost Shell dokončila vrtný projekt Cognac a produkční plošinu v Mexickém zálivu, kde se jednalo o nejvyšší světovou plošinu ve výšce 1100 stop.

Expanze

Od poloviny 90. let 20. století došlo k zintenzívnění zájmu veřejnosti o ropný průmysl s tím, jak ekologická problematika získávala stále větší pozornost. Společnost Shell byla kritizována ohledně plánů na likvidaci plošiny Brent Spar a rovněž se dostala do problémů v Nigérii.

S příchodem nového tisíciletí provedla společnost Shell expanzi v Číně a Rusku. V roce 2005 rozpustila svou starou firemní strukturu, aby došlo k vytvoření jedné nové společnosti. Shell zůstává jednou z předních světových ropných a plynárenských společností.

Zajímáme se o zkapalněný zemní plyn a produkty na bázi zkapalněných plynů; napomáháme při rozvoji udržitelných biopaliv a máme účast na projektech zaměřených na využití větrné energie.

BP (dříve British Petroleum)

BP je jedním z největších ropných a petrochemických koncernů na světě. V současnosti je také nejdynamičtěji se rozvíjející petrolejářskou společností

Počátky BP sahají do května 1901, kdy majetný Angličan William Knox D´Arcy získal od perského šáha koncesi k těžbě a využití ropných zdrojů v zemi. Jak těžba pokračovala, náklady stoupaly a přiměly D´Arcyho, aby přijal cizí finanční pomoc. Ta přišla od společnosti Burmah Oil, která v roce 1905 poskytla nové zdroje pro D´Arcyho podnik. V květnu 1908 narazil D´Arcy na zásoby ropy v jihozápadní části Persie. Jednalo se o první nález ropy pro komerční využití na Blízkém východě.

V roce 1909 vznikla Angloperská ropná společnost, jejímž úkolem bylo vybudovat ropné pole. Později byla tato společnost přejmenována na British Petroleum. Nakonec byl název zkrácen na BP, aby odrážel pokračující globální rozvoj. V celé své historii BP uskutečnila řadu významných nálezů, například objevení ropných polí v Severním moři poblíž Skotska nebo v Prudhoe Bay na Aljašce.

Amoco

Amoco bylo zpočátku součástí mocné společnosti Standard Oil Trust, jejímž vlastníkem byl John D. Rockefeller. Poté, co bylo v roce 1889 začleněno do Standard Oil Company v Indianě, bylo jejím prvním úkolem vybudovat ve Whitingu rafinerii určenou speciálně k těžbě ropy s vysokým obsahem síry z polí blízko Limy v Ohiu. Roku 1912, rok po zrušení Rockefellerova koncernu, získali William Burton, podnikový vědec, a jeho kolega Robert Humphreys patent na tepelné krakování, díky němuž se zdvojnásobil podíl benzínu v jednom barelu ropy, a zároveň se zvýšilo oktanové číslo. Společnost Standard Oil se sídlem v Chicagu v Illinois změnila v dubnu 1985 název, kdy se kvůli stoupajícímu mezinárodnímu věhlasu přejmenovala na Amoco.

V roce 1998 Amoco a BP oznámily, že se rozhodly spojit svoji globální činnost prostřednictvím fúze. Spojení společností představovalo do té doby největší průmyslovou akvizici vůbec.
 

ARCO

ARCO bylo založeno ve Filadelfii roku 1866 a je nejstarší ze všech čtyř společností. V té době bylo jeho hlavním úkolem pouze skladovat a naloďovat zpracovanou i nezpracovanou ropu. V roce 1870 vybudovala společnost rafinerii, která byla schopna zpracovat 3000 barelů za den, což bylo tehdy rekordní množství. Ale již o 4 roky později byla prodána Rockefellerově společnosti Standard Oil Trust (jejíž součástí bylo i Amoco), pod kterou zůstala až do roku 1911, kdy federální soud tuto mamutí společnost zrušil. Roku 1966 došlo ke spojení se společností Richfield Oil, a tak vznikl název Atlantic Richfield Company, neboli ARCO. Stejně jako BP, i ARCO provedlo nálezy v Prudhoe Bay na Aljašce, včetně největšího naleziště na Západní polokouli.

Castrol

Burmah Castrol, jak zní původní název společnosti, má svoje kořeny na konci 19. století, kdy byly založeny společnosti Burmah Oil, která byla zaregistrována v Edinburghu roku 1886 (stejná společnost poskytla pomoc BP v jejich začátcích), a londýnská CC Wakefield, jež vznikla v roce 1899. Přesně o dvě desetiletí později přišla na svět značka. Castrol se stal žádanou značkou při překonávání rychlostních a zátěžových rekordů na zemi, na moři, i ve vzduchu. Vždyť jen rychlostní rekord na zemském povrchu byl v plných jedenadvaceti případech překonán automobily používajícími maziva Castrol.

Aral

Historie Aralu sahá do roku 1898, kdy tři těžařské společnosti založily v německé Bochumi společnost "West German Benzene Sales Organisation", ze které později vznikla společnost Aral. V roce 1918 se jméno společnosti změnilo na Benzol Verband, zkráceně B.V. V roce 1929 se rozšířila její činnost o prodej maziv a olejů. V roce 1937 měla společnost síť 9000 čerpacích stanic. V roce 1952 se jméno společnosti mění na Aral Aktiengesellschaft. V roce 2001 společnost BP činí rozhodnutí o koupi 51% podílu ve společnosti Veba Oel, jejíž součástí je společnost Aral.

BP a současnost

BP je jedním z největších ropných a petrochemických koncernů na světě. V současnosti je také nejdynamičtěji se rozvíjející petrolejářskou společností, o čemž svědčí řada úspěšných kroků k posílení vlivu značky a získání rozhodujícího podílu na významných světových trzích, které BP podnikla koncem devadesátých let. Náš obchod je o objevování - geologickém průzkumu, nalezení, zpracování a prodeji přírodních zdrojů energie, na kterých moderní svět bezpochyby závisí. Naše příjmy, tržní hodnota, petrochemické zásoby i rezervy ropy a plynu řadí BP mezi tři největší energetické společnosti na světě.

Aktivity

Našimi nejdůležitějšími aktivitami jsou těžba a zpracování ropy a zemního plynu a jejich následný prodej, zásobování a rozvoz. BP vlastní nebo je spoluvlastníkem 24 ropných rafinerií: 5 je v USA, 13 v Evropě a 6 v ostatních částech světa. Díky novému společnému podniku s TNK máme přístup k dalším 5 ruským rafinériím. Denně vyprodukujeme více než tři miliony barelů ropy a ekvivalentních produktů a každý den prodáme přes šest milionů barelů rafinovaných produktů. BP zaujímá významné postavení v oblasti maloobchodního prodeje díky síti přibližně 29 tisíc čerpacích stanic, rozmístěných na všech šesti kontinentech - v USA 15 000, 14 200 v ostatních částech světa. Přes 70% našich zisků je vytvořeno v Evropě a Spojených státech amerických. Jsme významným producentem ropy a zemního plynu v Severním moři, v Mexickém zálivu, v Texasu či na Aljašce. BP zároveň patří mezi hlavní dodavatele LPG (propan-butanu) - víceúčelové a ekologicky nezávadné pohonné látky. Dalšími významnými aktivitami jsou výroba a prodej petrochemických výrobků, plastů a speciálních produktů. BP prodává oleje a maziva, které jsou určeny dopravním a stavebním společnostem, energetickým, průmyslovým i zemědělským podnikům, elektrárnám a dalším. Rychle se rozvíjejí naše aktivity v oblastech plynu a energie. Nově se rozvinuly naše aktivity v oblasti solární energie - společnost BP je v současné době největším producentem solárních systémů na světě.

BP má dlouholetou a bohatou tradici v Evropě, Severní a Jižní Americe, Austrálii, Asii i v Africe. Naše rafinerie a chemické závody používají sofistikované a vyspělé zařízení i technologie. Právě technologie je pro naši činnost klíčová. Postupem času BP vybudovala pole v ekologicky nejcitlivějších a geologicky nejkomplexnějších oblastech. Mimořádný důraz klademe na ochranu životního prostředí a bezpečnost. Náš přístup k obchodu je posílen závazkem jednat zodpovědně a eticky, kterým se řídíme bez ohledu na oblast našeho působení. V roce 2001 přišla společnost BP s plánem akvizice společnosti Veba/Aral do skupiny společností BP Group se záměrem koupě ropných aktivit a sítě čerpacích stanic značky Aral, které dosud patřily největší německé energetické skupině E.ON. Tímto se ze společnosti BP stala nejvýznamnější petrolejářská společnost na německém trhu, tedy ve třetí nejvyspělejší tržní ekonomice ve světě. BP si tímto krokem zajistila největší tržní podíl v Evropě s celkovým počtem 10 840 čerpacích stanic.

O logu BP


Název Helios je inspirován bohem Slunce antického Řecka, který lidem přinášel světlo a teplo. Jeho barvy symbolizují naše silné stránky - zelená ekologické zaměření a žlutá barvu slunce, největšího zdroje energie. Jednotlivé části do sebe zapadají a vyjadřují různorodost našich produktů, služeb a lidí
 
V období, kdy začala být populární "kultura logotypu", sledovaly vizuální prvky společností jediný cíl - identifikovat se. Prvky se většinou objevovaly výhradně ve formě textu, čímž plnily jediné - funkci a doslovnost. V první dekádě 20. století se v Evropě objevila BP a přinesla s sebou inovovanou a do té doby neznámou formu komercializace svých produktů: čerpací stanice přímo u silnice. Začalo být nezbytné povzbudit tento nový způsob nabídky produktů tak, aby se dostal do povědomí veřejnosti. V dalším období se vítězem interního konkursu společnosti na nové logo stal návrh, který umísťoval iniciály BP do pole štítu, symbolizujícího spolehlivost a ochranu.

V dalším období se vítězem interního konkursu společnosti na nové logo stal návrh, který umísťoval iniciály BP do pole štítu, symbolizujícího spolehlivost a ochranu. Později se společnost rozhodla pro výběr zelené a žluté jako svých barev, a ponechala si za základ štít (BP Shield) - tato symbolika doprovázela BP do nedávné minulosti, i když došlo k postupným změnám na základě tendencí v estetice a designu.

V roce 2000 představila BP nové logo společnosti. Jeho název - Helios - byl inspirován bohem Slunce antického Řecka, který lidem přinášel světlo a teplo. Nové logo znázorňuje erupci energie a jeho barvy symbolizují silné stránky společnosti - zelená barva znázorňuje její ekologické zaměření a žlutá symbolizuje barvu Slunce, největšího zdroje energie. Jednotlivé části nového loga do sebe zapadají a vyjadřují různorodost produktů, služeb a pracovníků BP. Nové logo Helios dává zřetelně najevo hodnoty společnosti - inovaci a kreativitu, zelená barva zdůrazňuje náš postoj ke zlepšení kvality životního prostředí.

Total


Total je nadnárodní energetická společnost provádějící neustálé inovace a iniciativy s cílem poskytovat udržitelnou reakci na energetické požadavky lidstva. Jako čtvrtý největší producent olejů a pohonných hmot a výrobce chemikálií světové úrovně působí Total ve více než 130 zemích a má více než 111 000 zaměstnanců.

Aktivity společnosti Total pokrývají všechny fáze ropného průmyslu, včetně těžby a výroby surové ropy a zemního plynu, přepravy, rafinace a uvádění ropných výrobků na trh a mezinárodního obchodu se surovou ropou a ropnými výrobky. Společnost Total je také důležitým hráčem na poli chemického průmyslu.

Klíčové údaje o společnosti Total

V oblasti geologického průzkumu a výroby je společnost Total 4. největším výrobcem ropy a zemního plynu, přičemž v Africe je číslem 1 a na Středním východě číslem 2.

  • Produkce ropy a zemního plynu: ekvivalent 2,54 miliónů barelů surové ropy / den.
  • Zásoby: ekvivalent 11,40 miliard barelů surové ropy / den.
  • Investice: € 5,3 miliard. Divize Upstream zaměstnává 14.017 osob.

V oblasti rafinace a marketingu je Total 1. společností v Evropě a 2. v Africe.

  • Rafinérská kapacita: 2,7 miliónů barelů / den.
  • Maloobchodní síť: 15 839 čerpacích stanic pod značkami TOTAL a ELF.
  • Prodej výrobků (včetně obchodní divize a čistého podílu Skupiny v CEPSA – 45,3 %): 3,7 miliónů barelů / den.
  • Investice: € 1,2 miliardy.

Divize Downstream zaměstnává  34 410 osob. Pokud jde o chemickou divizi, společnost Total je jedním z největších integrovaných výrobců na světě. Investice: € 1,1 miliardy.

Total má ve své chemické divizi 61 212 zaměstnanců (v konsolidovaném okruhu).

UPSTREAM: Průzkum, výroba, zkapalněný zemní plyn, elektřina a další energie

Severní moře, Afrika a Střední východ jsou tři nejdůležitější výrobní oblasti společnosti Total, která je však přítomna i v Severní a Jižní Americe a v Jihovýchodní Asii. Skupina je jedním z největších hráčů na trhu zemním plynem díky silnému postavení v sektoru zkapalněného zemního plynu (LNG) a rozvoji svých aktivit v Evropě, na Středním východě a v Latinské Americe při distribuci plynu a elektřiny vyrobené v plynových elektrárnách s kombinovaným cyklem a pomocí obnovitelných energií.

DOWNSTREAM: Rafinace, marketing, prodej a doprava

Společnost Total vlastní akcie 28 rafinérií (včetně 13, které provozuje přímo). Její maloobchodní síť, situovaná zejména v Evropě a Africe, distribuuje dvě známé značky paliva. Jako hlavní rafinérská a prodejní společnost v Evropě má Skupina jednu z nejlépe integrovaných infrastruktur, výborně přizpůsobenou novým evropským normám pro produktové specifikace. Mimo Evropu se zaměřuje hlavně na růst tržního podílu – ve Středomoří, Asii a Africe (na tomto kontinentu je hlavním koncovým prodejcem) – a zvláštní produkty: LPG, letecká paliva, lodní oleje, speciální kapaliny, asfalt a těžké topné oleje.

Petrochemické výrobky, hnojiva, speciální kapaliny, zpracování elastomerů a Arkema

Divize Total Chemicals se na jednotlivých trzích řadí mezi nejdůležitější společnosti Evropy i celého světa a petrochemické jednotky využívají jejich integrace s rafinérskými aktivitami Skupiny. Arkema, která se časem stane nezávislou společností, konsoliduje vinylové výrobky, průmyslové chemikálie a vysoce výkonné produkty. Chemická divize, která je přítomna zejména v Evropě a ve Spojených státech, je partnerem v řadě odvětví; od automobilů a přepravy přes obalovou techniku, stavebnictví, sport a zábavu, hygienu a zdraví, vodu, papír až po elektroniku, zemědělství atd.

Chevron

Texaco je značka petrochemických výrobků s více než stoletou historií. V současné době Texaco společně se značkami Chevron a Caltex patří k jedné z největších petrochemických společností světa, ChevronTexaco Corporation.

ChevronTexaco Corporation je zaměřeno na těžbu a zpracování ropy a dále pak na vývoj moderních petrochemických výrobků. Maziva a řady speciálních produktů nesoucích značku Texaco jsou dobře známy a vyhledávány odborníky z nejrůznějších průmyslových oborů, specialisty v auto-opravárenstvi i veřejností.

Globální působení umožňuje společnosti zvyšovat stupeň standardizace výrobků pro různé okruhy spotřebitelů a tím nabízet kvalitní výrobky za dobré ceny.

Distribuční síť společnosti je historicky rozvinuta ve všech evropských a amerických státech, stejně tak, jako v zemích blízkého východu a Afriky.

ChevronTexaco Corporation vzniklo v roce 2001 fůzí společností Chevron a Texaco. Spojily se tak dvě významné mezinárodní petrochemické společnosti, které společně s jejich dceřinou společností Caltex vytvořily silnou globální korporaci jež je aktivní ve více než 180 zemích světa. Značky Chevron, Texaco a Caltex tak utvořily pevné spojení, které jim poskytuje výhodu společného výzkumu a výroby.

ChevronTexaco se tak stala plně integrovanou společností jejíž působení se zaměřuje na průzkum ropných zdrojů, vývoj moderních težebních technologií, těžbu a zpracování ropy, vývoj a výrobu moderních paliv, maziv a speciálních produktů. Výrobky jsou pak distribuovány prostřednictvím sítí zastoupení, distributorů a maloobchodů.

Výzkumná pracoviště korporace se dále zaměřují na řešení obecně zásadních otázek získávání energie z netradičních zdrojů, její skladování a dopravu.

Na začátku roku 2005 ChevronTexaco Corporation zkracuje svůj název na Chevron Corporation.

I když petrochemická společnost Texaco byla původně americkou společností, v průběhu své stoleté existence se její výrobky začaly vyvážet na zahraniční trhy, kde zdomácněly a staly se neodmyslitelnou součástí nabídky trhu.

Značka Texaco je v dnešní době prezentována obchodními zastoupeními a maloobchodními sítěmi na trzích Severní a Jižní Ameriky, Evropy, Asie a Afriky. V oblasti Pacifiku jsou pak maziva Texaco distribuována pod značkou Caltex.

Globální působení značky umožňuje získávat kvalitní odezvu širokého spektra zákazníků a rychle tak reagovat na měnící se potřeby trhu. Přítomnost výrobků Texaco na 5 světových kontinetech dává možnost výrobcům automobilů a jejich zákazníkům používat osvědčené výrobky i v zahraničí, při jejich cestách a obchodních aktivitách.

Historie

Historie společnosti Texaco sahá až na samý počátek 20.století, do státu Texas v U.S.A.. Zprvu se společnost zabývala vyhradně těžbou ropy a výrobou základních petrochemických produktů, posléze však silná poptávka na amerických a evropských trzích umožnila dynamický a komplexní rozvoj celé společnosti.

Stoupající poptávka po palivech a mazivech iniciovala výstavbu čerpacích stanic a podpořila investice do vývoje nových produktů pro automobilový průmysl a strojírenství.

Ve čtyřicátých letech 20. století společnosti Texaco a Chevron založily společný podnik, později přejmenovaný na Caltex, který v dnešní době zajišťuje distribuci petrochemických výrobků v Asii, Pacifiku a Austrálii.

V roce 2001 byla potvrzena fúze společností Chevron a Texaco a tím vznikla ChevronTexaco Corporation zastřešující tak všechny tři značky Chevron, Texaco a Caltex. Na podzim roku 2005 ChevronTexaco zkracuje své korporátní jméno na Chevron Corporation.

1901 - Joseph S. Cullinan a Arnold Schlaet zakládají The Texas Fuel Company.
1902 - The Texas Fuel Company otevírá svoji prní kancelář ve městě Beaumont, v americkém Texasu.
1902 - Vlivem potřeby investic pro další růst společnosti se pan Cullinan spojuje s finančníkem, panem Schlaetem a zakládají společnost The Texas Company. Jejím oficiálním sídle se stává město Corsicana, ve státě Texas.u Texas. O měsíc později nová The Texas Company pohlcuje původní společnost The Texas Fuel Company a přemísťuje do Beamountu.
1902 - The Texas Fuel Company staví svůj první ropovod vedoucí z ropného pole ve Spindletopu do Port Arthur.
1902 - Slovo Texaco se začíná objevovat jako zkratka pro přenos telegrafických zpráv a je poprvé používán jako neoficiální označení některých produktů.
1905 - The Texas Fuel Company otevírá obchodní zastoupení pro Evropu v Antverpách (Belgie).
1903 - Ropné ložisko otevřené u města Sour Lake (Texas), které se stává v pořadí třetím otevřeným těžebním místem společnosti zachraňuje The Texas company od bankrotu.
1911 - The Texas Company otevírá ve městě New York svoji první čerpací stanici a představuje Texaco automobilový benzín.
1912 - The Texas Company představuje motorový olej pod názvem Texaco Motor Oil.
1931 - The Texas Company pohlcuje společnost The Indian Refining Company, a získává zároveň obchodní značku Havoline.
1932 - Společnost představuje svůj nový motorový benzín pod názvem Texaco Fire Chief Gasoline, který má vyšší oktanové číslo než jaké je stanoveno státním standardem pro hasičské stříkačky.
1936 - společnosti The Texas Company a Standard Oil Company of California (pozdější Chevron) zakládají společnost California Texas Oil Company, Limited (pozdější Caltex), aby spojily své rozvíjející se obchodní a výrobní na východní polokouli.
1959 - The Texas Company oficiálně mění své jméno na Texaco Inc.
1984 - Texaco kupuje společnost Getty Oil Company, a sní získává 1.9 miliard barelů ropných zásob a zkapalněného plynu.
2000 - Chevron Corporation and Texaco Inc. Oznamuje fúzi na jejíž základě vznikne ChevronTexaco Corporation.
2001 - Chevron Corp. a Texaco Inc. získávají souhlas všech akcionářů obou společností s ohlášenou fúzí. ChevronTexaco vstupuje na světový trh jako pátá největší energetická společnost světa a druhá domácí na amerických trzích.
2005- ChevronTexaco Corporation zkracuje své jméno na Chevron Corporation.

Automobilové produkty společnosti Chevron

Motorové oleje pro osobní automobily
Motorové oleje pro užitková vozidla
Motorové oleje pro motocykly, lodě
Převodové automobilové oleje
Oleje pro automatické převodovky
Chladicí kapaliny
Ostatní provozní kapaliny
Hydraulické oleje
Plastická maziva

Motorové oleje pro osobní automobily

Produkt Specifikace Použití
Havoline Synthetic 506.01
SAE 0W-30
ACEA A5/B5-05
VW 503.00
VW 506.00
VW 506.01
VW Long life II oil
Plně syntetický, střihově vysoce stabilní, velmi výkonný motorový olej té nejvyšší kvality. Splňuje požadavky specifikací VW 503 00/506 00 a VW 506 01, což znamená, že je doporučen pro vozy koncernu VW s prodlouženými intervaly výměny, včetně motorů s přímým vstřikováním paliva čerpadlo-tryska.
Havoline Ultra V
SAE 5W-30
VW 504.00
VW 507.00
VW Long life II oil
Syntetický motorový olej poslední generace, vyvinutý dle nejnáročnější požadavků konstruktérů motorů VW. Je doporučen pro naprostou většinu benzínových a dieselových agregátů se systémem údržby QG1 (prodloužené výměnné intervaly), a to i včetně motorů s přímým vstřikováním benzínu FSI a nafty typu čerpadlo-tryska v kombinaci se systémy filtrů DPF.
Havoline Ultra BM
SAE 5W-30
ACEA A3/B4-04
BMW Longlife 01
MB 229.5
VW 502 00
VW 505 00
Špičkový, syntetický a vysoce kvalitní motorový olej určený pro nejvýkonnější benzínové i naftové motory. Zvláště vhodný pro vozy BMW vyrobené od roku 2001 vyžadující specifikaci BMW Longlife 01 či vozy Mercedes-Benz vyžadující specifikaci MB 229.5.
Havoline Ultra G Longlife
SAE 5W-30
ACEA A3/B3-04
GM-LL-A-025
GM-LL-B-025
Kvalitní, střihově vysoce stabilní motorový olej založený na syntetické bázi. Byl vyroben pro nejvýkonnější benzínové i naftové motory, kterým napomáhá projevit svůj maximální výkonový potenciál. Zvláště vhodný pro prodloužené výměnné intervaly vozů výrobce General Motors/Opel.
Havoline Energy MS
SAE 5W-30
ACEA A1/B1-04
API SL, Energy Conserving
Ford WSS-M2C 913-B
Jaguar WSS-M2C 913-B
Vysoce výkonný, syntetický olej špičkové kvality vhodný pro benzínové i dieselové motory vyžadující lehkoběžný olej třídy ACEA A1/B1. Je vhodný i pro prodloužené výměnné intervaly a díky své speciální technologii výroby umožňuje úsporu paliva až o 6%.
Havoline Ultra S
SAE 5W-30
SAE 5W-40
ACEA A3/B4-04
ACEA C3-04
API SM/CF
BMW Longlife 04
MB 229.31
VW 502 00/505 00
VW 505.01 (5W-40)
Jeden z nejmodernějších syntetických olejů pro vysoce výkonné motory poslední generace, avšak s výhodou použitelný i pro vozy staršího data výroby. Jeho snížený obsah látek typu „SAPS“ ho předurčuje i pro osobní automobily vybavené systémy likvidace škodlivin ve výfukových plynech (filtry pevných částic).
Havoline Synthetic
SAE 5W-40
ACEA A3/B3-04
API SJ/CF
BMW Longlife 98
MB 229.1
VW 505 00
Plně syntetický, víceúčelový motorový olej nejvyšší kvality vhodný pro nejvýkonnější zážehové a vznětové motory osobních automobilů vybavené víceventilovou technikou, turbodmychadly a katalyzátory. Olej spoří palivo, poskytuje dlouhodobou ochranu a prodlužuje životnost motoru.
Havoline Ultra
SAE 5W-40
ACEA A3/B4-04/CF
API SL/CF
BMW Longlife 98
GM-LL-B-025
MB 229.3
VW 502 00/505 00
Vysoce výkonný a velice univerzální motorový olej vyrobený ze syntetických základových olejů, určený pro zážehové i vznětové motory osobních a lehkých užitkových automobilů. Je zvlášť vhodný pro naftové motory vybavené systémem přímého vstřikování paliva vyžadující výkonnostní specifikaci dle ACEA B4.
Havoline Extra
SAE 10W-40
SAE 15W-50
API SL/CF
ACEA A3/B4-04
VW 505.00
MB 229.1
Částečně syntetický motorový olej vhodný pro všechny typy motorů osobních automobilů (zážehové i vznětové, atmosférické i přeplňované). Vyniká svojí termicko-oxidační stabilitou a udržuje motor v naprosté čistotě. Jeden z olejů s nejvyšším poměrem výkon/cena.
Havoline Premium
SAE 15W-40
SAE 20W-50
API SL/CF
ACEA A2-96/B2-98
VW 505.00
MB 229.1
Celoroční minerální motorové oleje vysoké kvality vhodné pro použití v zážehových i vznětových motorech osobních automobilů, a to i přeplňovaných či vybavených katalyzátory. Poskytuje maximální ochranu i při velmi nepříznivých provozních podmínkách.

 Motorové oleje pro užitková vozidla

Produkt Specifikace Použití
Ursa Premium FE
SAE 5W-30
API CF
ACEA E4-99
DAF HP-1/HP-2
MAN M 3277
MB 228.5
Renault VI RXD
Volvo VDS-2
Syntetický, vysoce výkonný UHPD motorový olej špičkové kvality vhodný pro moderní užitková vozidla a vysoce přeplňované motory s prodlouženými výměnnými intervaly. Vyznačuje se bezproblémovou startovatelností a vynikajícími mazacími schopnostmi. Snižuje spotřebu paliva.
Ursa Super FE
SAE 10W-30
API CH-4/SJ Kvalitní motorový olej založený na rozpouštědlově rafinovaných základech. Vhodný pro atmosférické i přeplňované motory současných nákladních automobilů, ale i stavební a zemědělské techniky.
Ursa Ultra X
SAE 10W-40
ACEA E6-04/E7-04/E4-99
DAF HP-2
Renault VI RXD/RLD-2
MAN M 3477/M 3277 CRT
MB 228.51
Volvo VDS-3/VDS-3 LSA
Syntetický produkt splňující absolutně nejvyšší současné požadavky na motorový olej. Je zvláště doporučen pro motory splňující emisní normu Euro 4 a Euro 5, díky nízkému obsahu sulfátového popela, síry a fosforu („low SAPS“) chrání veškeré systémy likvidace škodlivin ve výfukových plynech.
Ursa TDX
SAE 10W-40
ACEA E7-04
API CF
MAN M 3277
MB 228.5
Renault VI RXD/RLD-2
Volvo VDS-3
Scania LDF-2
Špičkový částečně syntetický motorový olej používaný v dieselových motorech autobusů a těžkých nákladních automobilů pro velmi prodloužené výměnné intervaly. Poskytuje vynikající ochranu proti opotřebení a zajišťuje bezproblémový chod agregátů všech emisních norem (včetně motorů Scania Euro 5).
Ursa Super TDS
SAE 10W-40
ACEA E7-04
API CI-4/CF
MAN M 3275
MB 228.3
Renault VI RLD-2
Scania LDF-2
Volvo VDS-3
Částečně syntetický olej spadající do skupiny SHPD. Byl vyvinut dle nejnovějších nároků klasifikací ACEA, API a nejdůležitějších výrobců automobilů, které jsou vybavené motory emisní normy Euro 4, zejména se systémy recirkulace výfukových plynů (motory Scania Euro 4 a 5).
Ursa Super TD
SAE 10W-40
ACEA E7-04/E5-02/B4/A3
API CI-4/CF/SL
API/ACEA/JASO Global DHD-1
MAN M 3275
MB 228.3/229.1
Renault VI RLD-2/RLD
Volvo VDS-3
Jeden z nejuniverzálnějších částečně syntetických motorových olejů určený pro mazání vysoce zatěžovaných dieselových agregátů těžkých nákladních automobilů, autobusů, stavební a zemědělské techniky. Zaručuje maximální čistotu motoru a všech jeho důležitých součástí, a to i při velmi prodloužených servisních intervalech.
Ursa Super TD
SAE 15W-40
ACEA E7-04/E5-02/B4/A3
API CI-4/CF/SL
API/ACEA/JASO Global DHD-1
MAN M 3275
MB 228.3/229.1
Renault VI RLD-2/RLD
Volvo VDS-3
Vysoce výkonný SHPD motorový olej na minerální bázi vhodný pro všechny typy vznětových motorů užitkových vozidel (i s vysokým stupněm přeplňování), ale i osobních vozů pracujících v náročných provozních podmínkách. Vysoká odolnost vůči stárnutí je jednou z jeho hlavních předností.
Ursa Super LA
SAE 15W-40
SAE 20W-50
ACEA E2-96/B2-98/A2-96
API CG-4/SJ
MAN M 271
MB 228.1/229.1
Volvo VDS (15W-40
Kvalitní minerální motorové oleje určené zejména pro motory s turbodmychadly a vznětové motory bez přeplňování, včetně motorů těžkých nákladních automobilů, hospodářských strojů a motorů používaných ve stavebnictví a hornictví. Je vhodný také do osobních vozů s benzínovými i naftovými motory. Ideální pro smíšený vozový park.
Ursa Super LA
SAE 10W
SAE 20W-20
SAE 30
SAE 40
SAE 50
ACEA E2-96 (30,40,50)
API CF
API SJ (30,40,50)
MAN M 270 (20W-20,30,40,50)
MB 228.0 (30,40,50)
ZF 02C/04B (30,40)
Jednostupňové oleje na bázi kvalitních rozpouštědlově rafinovaných základech. Jsou vhodné pro mazání dieselových motorů při velmi slabých teplotních výkyvech nebo při velmi častých výměnách. V hojné míře se však také uplatňují jako náplně převodovek, retardérů, ale také některých hydraulických systémů.
SUTO Extra
SAE 10W-30
API SF/CE, API GL-4
DIN 51 524/2 – HLP
MB 228.1, Allison C-4, C-3
Case MS 1207, MS 1206
Caterpillar TO-2
Ford ESN-M2C 159-B1
Massey Ferguson M1145, M1144, M1139, M1135
John Deere J20C, J27
ZF 06C, 07B
Vicker Hydraulic
Denison HF-0
Speciální traktorový oleje univerzálního použití na bázi parafinických rozpouštědlově rafinovaných základů a speciálních aditiv. Tento olej je zařazen do třídy olejů STOU, což je předurčuje pro všechny olejové systémy zemědělských strojů (přeplňované a nepřeplňované motory, převodovky a rozvodovky, hydraulické systémy a mokré brzdy).
SUTO Extra
SAE 15W-30
API SE/CD, API GL-4
Allison C-3
Caterpillar TO-2
Ford ESN-M2C 159-A,B
Massey Ferguson M1139, M1135
John Deere J20A
Vicker Hydraulic
Denison HF-0
Minerální olej vyrobený z kvalitních parafinických základových olejů a pečlivě vybraných aditiv. Jeho charakteristika oleje typu STOU ho řadí mezi univerzální kapaliny pro zemědělské vybavení. Lze ho použít pro všechny olejové okruhy moderních traktorů a ostatních strojů.

 Motorové oleje pro motocykly, lodě

Produkt Specifikace Použití
Motex 4T–X
SAE 10W-40
ACEA A3-02
API SL
JASO MA
Částečně syntetický motorový olej vhodný do vysoce výkonných vzduchem i vodou chlazených čtyřtaktních motocyklových motorů provozovaných jak běžným způsobem, tak při závodním zatížení. Optimalizuje výkon a zároveň chrání všechny důležité součásti motoru.
Motex 2T–SX API TC
JASO FD/FC
ISO EGD
Kart Racing
Motorové pily Husqvarna
Rotax Snowmobile
Plně syntetický biologicky odbouratelný motorový olej vhodný do vysoce výkonných dvoutaktních motorů závodních motocyklů. Jeho esterová formulace se vyznačuje vynikající stabilitou a mazivostí, poskytuje bezkonkurenční ochranu a snižuje množství emisí. Použitelný jak pro oddělené mazání, tak pro mazání směsí olej-palivo (1:50), nebo dle doporučení výrobce motoru.
Motex 2T–X API TC+
JASO FD/FC
ISO EGD
TISI
Motorové pily Husqvarna
Semi-syntetický motorový olej vhodný do vysoce výkonných vzduchem i vodou chlazených dvoutaktních motocyklových motorů. Lze jej použít jak pro závodní, tak pro běžnou jízdu. Je použitelný jak pro oddělené mazání, tak pro mazání směsí olej-palivo (1:50).
Motex 2T API TC
JASO FB
Motorový olej vhodný pro moderní vzduchem chlazené dvoutaktní motory motocyklů, skútrů, mopedů, sekaček a motorových pil. Použitelný jak pro oddělené mazání, tak pro mazání směsí olej-palivo (1:50). Není vhodný pro mazání lišt řetězových pil.
Motex S Outboard NMMA/BIA TC-W3
SAE FM Grade 3
biologicky odbouratelný (OECD 301 F)
Plně syntetický biologicky odbouratelný motorový olej vhodný do dvoutaktních motorů. Obsahuje vysoce kvalitní esterové oleje a speciální bezpopelná aditiva, která chrání motor i při velmi vysokých otáčkách a zatíženích. Je použitelný jak pro oddělené mazání, tak i pro mazání směsí olej-palivo. Splňuje požadavky NMMA TC-W3, TC-WII i TC-W.
Motex 2T Outboard NMMA/BIA TC–W3 TM Vysoce výkonný motorový olej vhodný pro všechny typy dvoutaktních lodních motorů (vzduchem i vodou chlazených). Obsahuje speciální bezpopelná aditiva. Zamezuje předčasnému vznícení paliva, čímž maximalizuje výkon motoru, zároveň ho však velmi účinně chrání proti korozi a dalším nepříznivým vlivům.

Rosněft

největší ropná společnost v Rusku

většinu ve společnost drží ruská vláda

Hlavní činnosti:

  • těžba ropy
  • těžba zemního plynu
  • zpracování ropy
  • výroba ropných a petrochemických výrobků
  • obchod s ropou a výrobky z ropy

V Roce 2011 byla podepsána spolupráce s americkou ropnou společností ExxonMobil. Tato dohoda umožnila vstup do Mexickho zálivu. Současně spolupracují na hledání ropy v arktické části Ruska.

Založen 1993
Sídlo Moskva, Rusko
Obrat $ 46,8 mld (2009)
Výsledek hospodaření $ 6,5 mld (2009)
Počet zaměstnanců 106.000 (2008)
www www.rosneft.com

 

 

Zkuste štěstí v kasinu s Rudou Pivrncem:
Doporučujeme



Kurzovní lístek
Literatura

Počasí
Počasí Praha 1 - Slunečno.cz
Mapa cen pohonných hmot

Česká investiční konference

Kurzy měn

1CAD17.714
1CNY3.403
1EUR25.405
1GBP30.113
1PLN5.566
100SKK89.059
1USD21.896

Doporučujeme

Nejnižší ceny energií hledejte na Úspory.cz


Patria.cz – největší investiční portál s real-time daty


Atraktivní práce
Nabídky atraktivní práce


Makléřské zkoušky
Školení, testy, informace pro burzovní makléře


ETFs - Exchange Traded Funds


Investice a informace o trzích


Akcie ČEZ
detailní informace o titulu, aktuální grafy